tisdag 27 oktober 2015

Cyclocross SM

Sist jag tog en SM medalj var det under de svenska mästerskapen i CX på Stora Skuggan för två år sedan, då blev det silver. I lördags tog jag ett brons. Även om man inte ska se sig slagen på förhand tänkte jag att tredjeplatsen var den medalj det skulle vara möjligt att köra om. Vi var fem tjejer som jag trodde kunde fightas om bronset och så blev det. Efter en hårt öppning av Rissveds och Johansson drogs fältet ut ganska snabbt. Ett varv senare hade duon en lucka till mig och Ida Jansson. Vi körde ihop hela loppet, det var långt upp till täten men desto närmre till jagande Åsa Erlandsson och Ida Erngren. På sista varvet råkade Ida Jansson ut för växelhaveri och jag fick en lucka på ungefär tio sekunder, som jag kunde hålla och utöka till mållinjen. En medalj som var riktigt skön att kunna köra hem.

Till UCI loppet dagen efter kände jag mig återhämtad, men hade inte samma tryck i benen. Gjorde ändå ett bra lopp som jag är nöjd med. Kunde hänga på när Saga Molin kom i fatt, tyvärr krängde hon däck när vi hade ungefär två varv kvar. Jag orkade inte hålla farten själv och blev infångad av Ida Erngren, som drog riktigt starkt på platten. I ett lite teknsikare parti utnyttjade jag min fart och fick en lucka som höll i mål, vilket gav mig en fjärde plats.
Banorna var torra och lite hala i kurvorna, fortfarande inget lerrace. Än så länge ser CX säsongen ut att bli billig då dreven och kedjan inte slits så hårt i torrt väder..

Tack alla inblandade för två bra och roliga tävlingar. Nu är det lite lugnare till nästa cup i Eksjö om tre veckor.

Foto; Johan Magnusson.


/ Angelica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar